Akademia Kortosfery to cykl wyjątkowych zajęć tematycznych realizowanych w laboratoriach naszego Centrum, który od początku istnienia cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży. Dzięki różnorodnym eksperymentom, spektakularnym reakcjom chemicznym oraz inspirującym wyzwaniom, dzieci z radością kontynuują naukę na kolejnych semestrach, rozwijając swoje pasje i zdobywając nową wiedzę.
Zajęcia w Akademii Kortosfery to doskonała okazja, aby kreatywnie spędzać czas i rozwijać zainteresowania, zarówno wśród najmłodszych, jak i starszych uczestników. Każdy semestr to trzy pasjonujące cykle naukowe, które pozwalają odkrywać fascynujący świat przyrody i nauki. Zajęcia oferują nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne doświadczenie, które inspiruje młodych uczestników do dalszego zgłębiania tajemnic nauki.
Poziom trudności zajęć jest zróżnicowany i w pełni dostosowany do wieku uczestników. Obowiązują programy z podziałem na dwie grupy wiekowe: 8-11 oraz 12-18 lat. Uczestnicy Akademii Kortosfery pod okiem naszych doświadczonych laborantów korzystają z profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego oraz wykorzystują zaawansowane odczynniki chemiczne.
Właśnie zakończył się pierwszy semestr Akademii Kortosfery, trwający od września 2024 roku oraz trzeci semestr, będący kontynuacją nauki z poprzedniego roku szkolnego. To był czas pełen ekscytujących eksperymentów i nowych naukowych odkryć.
Oto czego nauczyli się młodzi naukowcy:
SEMESTR 1
W PROGRAMIE DLA GRUPY 8-11 LAT:
CYKL 1 – ŻYCIE W KROPLI WODY
To fascynująca podróż w głąb mikroskopijnego świata, gdzie kryje się niezwykłe bogactwo życia. Poprzez szereg eksperymentów i obserwacji uczestnicy programu poznali różnorodność organizmów zamieszkujących zbiorniki wodne, od najmniejszych bakterii po większe bezkręgowce.
- obserwacja i identyfikacja niesporczaków pod mikroskopem stereoskopowym
- obserwacja mikroorganizmów jeziornych pod mikroskopem świetlnym
- wykonanie preparatów mikrobiologicznych z wody jeziornej oraz założenie hodowli mikroorganizmów
- obserwacja i oznaczanie makrobezkręgowców dennych
- założenie kolumny Winogradskiego
- analiza wyników mikrobiologicznych
- badanie sanitarno-bakteriologiczne wód powierzchniowych
CYKL 2 – MOLEKULARNE SEKRETY ŻYCIA
Podczas zajęć przyjrzeliśmy się budowie komórki pod mikroskopem oraz dowiedzieliśmy się, jakie pełni funkcje. Poznaliśmy kwasy nukleinowe: DNA i RNA – nośniki informacji genetycznej. Wyizolowaliśmy DNA i poznaliśmy jego rolę w procesie dziedziczenia.
- zapoznanie się z zawodem biotechnologa oraz obsługa sprzętu laboratoryjnego
- budowa komórki roślinnej – wykonanie i analiza preparatów z epidermy cebuli
- budowa komórki zwierzęcej – analiza mikroskopowa preparatów z tkanek zwierzęcych
- DNA i RNA – budowa i rola kwasów nukleinowych, izolacje DNA z owoców
- obserwacje mikroskopowe chromosomów
- przedstawienie pojęcia organizmu modelowego na wybranych przykładach
- wykonanie i obserwacja pod mikroskopem preparatów z drożdży piekarniczych
- obserwacje mikroskopowe jaja kurzego i muszki owocówki
- układy narządowe człowieka, pomiar pojemności płuc, badanie odruchów nerwowych, wykrywanie enzymów w tkance mięśniowej
- analiza mikroskopowa rozmazu krwi
CYKL 3 – WIELKIE UMYSŁY – NA TROPIE CHEMICZNYCH TAJEMNIC
Nasz program to prawdziwa gratka dla wszystkich chcących wcielić się w rolę prawdziwego chemika! Jego uczestnicy samodzielne przeprowadzili zaawansowane eksperymenty, zrozumieli mechanizmy reakcji chemicznych oraz odkryli fascynujący świat polimerów.
- jak być chemikiem – podstawy pracy w laboratorium
- reakcje w wodnych roztworach: alkacymetria, wskaźniki pH i związki kompleksowe
- poznanie różnic między mieszaniną właściwą, koloidem i zawiesiną
- poznanie metod rozdzielania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych
- wykonanie własnego filtra wody
- kinetyka reakcji chemicznej – poznanie reakcji chemicznych, które mogą nas grzać lub schłodzić
W PROGRAMIE DLA GRUPY 12-18 LAT:
CYKL 1 – ŻYCIE W KROPLI WODY
To fascynująca podróż w głąb mikroskopijnego świata, gdzie kryje się niezwykłe bogactwo życia. Poprzez szereg eksperymentów i obserwacji uczestnicy programu poznali różnorodność organizmów zamieszkujących zbiorniki wodne, od najmniejszych bakterii po większe bezkręgowce.
- obserwacja i identyfikacja niesporczaków pod mikroskopem stereoskopowym
- obserwacja mikroorganizmów jeziornych pod mikroskopem świetlnym
- wykonanie preparatów mikrobiologicznych z wody jeziornej oraz założenie hodowli mikroorganizmów
- obserwacja i oznaczanie makrobezkręgowców dennych
- założenie kolumny Winogradskiego
- analiza wyników mikrobiologicznych
- badanie sanitarno-bakteriologiczne wód powierzchniowych
CYKL 2 – MOLEKULARNE SEKRETY ŻYCIA
Podczas zajęć przyjrzeliśmy się budowie komórki pod mikroskopem oraz dowiedzieliśmy się, jakie pełni funkcje. Poznaliśmy kwasy nukleinowe: DNA i RNA – nośniki informacji genetycznej. Wyizolowaliśmy DNA i poznaliśmy jego rolę w procesie dziedziczenia.
- zapoznanie się z zawodem biotechnologa oraz obsługa sprzętu laboratoryjnego
- biologia molekularna komórki roślinnej – barwienie chromosomów stożka wzrostu cebuli
- obserwacja mikroskopowa chromosomów
- DNA i RNA – budowa i rola kwasów nukleinowych, analizy molekularne, metody badania DNA
- pomiar spektrofotometryczny zawartości DNA w próbie
- elektroforeza – przygotowanie prób, nanoszenie na żel, uruchamianie aparatury, analiza wyników
- molekularne aspekty dziedziczenia (prawa Mendla, grupy krwi)
- oznaczanie grupy krwi
- barwienie i obserwacja mikroskopowa rozmazu krwi oraz komórek nabłonka jamy ustnej
CYKL 3 – WIELKIE UMYSŁY – NA TROPIE CHEMICZNYCH TAJEMNIC
Nasz program to prawdziwa gratka dla wszystkich chcących wcielić się w rolę prawdziwego chemika! Jego uczestnicy samodzielne przeprowadzili zaawansowane eksperymenty, zrozumieli mechanizmy reakcji chemicznych oraz odkryli fascynujący świat polimerów.
- reakcje w wodnych roztworach: alkacymetria, wskaźniki pH i związki kompleksowe
- chemia analityczna – chromatografia i spektroskopia
- polimery – chemiczne puzzle – poznanie składu chemicznego najpopularniejszych polimerów
- kinetyka reakcji chemicznej – poznanie reakcji chemicznych, które mogą nas grzać lub schłodzić
SEMESTR 3
W PROGRAMIE DLA GRUPY 8-11 LAT:
CYKL 1 – PRODUKTY SPOŻYWCZE POD LUPĄ
Podczas naszych spotkań odkryliśmy znaczenie różnych produktów spożywczych – wody, nabiału, produktów zbożowych, owoców i warzyw oraz wspólnie zbadaliśmy ich właściwości.
- Pomiar gęstości substancji w praktyce
- Badanie rozpuszczalności substancji w wodzie
- Identyfikacja zjawiska kapilarnego w roślinach jadalnych
- Wykrywanie ciał ketonowych w mleku
- Badanie wpływu enzymów na mleko
- Emulgacja tłuszczu w mleku
- Badanie porowatości pieczywa różnymi metodami
- Oznaczanie kwasowości wybranych produktów spożywczych
- Wykrywanie lipidów w wybranych produktach spożywczych
- Wykrywanie cukrów w owocach
CYKL 2 – CHEMIA DLA CIAŁA. KOSMETYKI.
Wspólnie poznaliśmy fascynujący świat chemii kosmetyków! Rozszyfrowaliśmy język INCII, zajrzeliśmy w głąb skóry i zbadaliśmy strukturę włosa. Nie zabrakło testów kosmetyków dostępnych w drogeriach oraz samodzielnego wykonania produktów w oparciu o prawdziwe laboratoryjne receptury.
Podstawy chemii kosmetyków:
- Tajemniczy język INCII – składniki występujące w kosmetykach
- Mieszaniny wody i oleju – moc emulgatorów
- Produkcja mydła – dlaczego mydło myje?
- Samodzielne wykonanie mydełek glicerynowych
Środki do mycia i pielęgnacji:
- Czy szampon działa? – porównanie mocy drogeryjnych szamponów
- Wpływ pH na przeznaczenie kosmetyku
- Wykrywanie protein w odżywkach do włosów
- Wpływ rozjaśniacza na strukturę włosa
Środki do pielęgnacji twarzy:
- Krem do twarzy – czy przenika przez skórę? Budowa skóry, a przenikalność kosmetyków
- Samodzielne wykonanie kosmetyków: maseczki hydrożelowej oraz bezbarwnej pomadki nawilżającej
Wywary, napary, ekstrakty:
- Sporządzenie naparu z ziół – różnica między wywarem, naparem, a ekstraktem
- Samodzielne wykonanie kosmetyków: toniku do cery tłustej, kuli do kąpieli
CYKL 3 – MIKROORGANIZMY W ŻYWNOŚCI
Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, dlaczego mikroorganizmy odgrywają kluczową rolę w produkcji żywności. Wspólnie zgłębiliśmy zagadnienie procesu fermentacji i wykonaliśmy posiewy mikrobioty odpowiedzialnej za ten proces.
Produkty fermentowane:
- Bakterie kwasu mlekowego w żywności – preparat mikroskopowy
- Posiew wybranej mikrobioty z produktów spożywczych (kapusta, ogórki)
Jogurty:
- Bakterie w jogurcie – preparat mikroskopowy
- Wykonanie własnego jogurtu
- Wykonanie posiewu z sera pleśniowego
Wpływ czynników na mikroorganizmy:
- Badanie wpływu temperatury na wzrost mikroorganizmów
- Badanie wpływu pH na wzrost mikroorganizmów
- Badanie wpływu zasolenia na wzrost mikroorganizmów
Sery:
- Grzyby pleśniowe wykorzystywane w produkcji sera
- Wykonanie preparatu mikroskopowego z wybranej pleśni
- Posiew wybranego produktu
W PROGRAMIE DLA GRUPY 12-18 LAT:
CYKL 1 – PRODUKTY SPOŻYWCZE POD LUPĄ
Podczas naszych spotkań odkryliśmy znaczenie różnych produktów spożywczych – wody, nabiału, produktów zbożowych, owoców i warzyw oraz wspólnie zbadaliśmy ich właściwości.
- Badanie na ocenę jakości wody pitnej
- Badanie na obecność chloru, azotanów i azotynów w wodzie
- Sprawdzanie obecności chlorków w mleku
- Badanie wpływu enzymów na mleko
- Wykrywanie ciał ketonowych w mleku
- Oznaczanie kwasowości wybranych produktów spożywczych
- Badanie porowatości pieczywa
- Wykrywanie wybranych witamin w owocach
- Wykrywanie cukrów w wybranych owocach
- Wykrywanie kwasów organicznych w owocach
- Wykonywanie preparatów mikroskopowych z wybranych produktów spożywczych
CYKL 2 – CHEMIA DLA CIAŁA. KOSMETYKI.
Wspólnie poznaliśmy fascynujący świat chemii kosmetyków! Rozszyfrowaliśmy język INCII, zajrzeliśmy w głąb skóry i zbadaliśmy strukturę włosa. Nie zabrakło testów kosmetyków dostępnych w drogeriach oraz samodzielnego wykonania produktów w oparciu o prawdziwe laboratoryjne receptury.
Podstawy chemii kosmetyków:
- Tajemniczy język INCII – składniki występujące w kosmetykach
- Emulsje. Mieszaniny wody i oleju – moc emulgatorów
- Produkcja mydła – dlaczego mydło myje?
Środki do mycia i pielęgnacji:
- Czy termoochrona działa? – testy potwierdzające właściwości ochronne używanych produktów
- Wpływ pH na przeznaczenie kosmetyku
- Wykrywanie protein w odżywkach do włosów
- Wpływ rozjaśniacza na strukturę włosa
Środki do pielęgnacji twarzy:
- Krem do twarzy – czy przenika przez skórę? Budowa skóry, a przenikalność kosmetyków
- Samodzielne wykonanie kosmetyków: maseczki hydrożelowej oraz bezbarwnej pomadki nawilżającej
Wywary, napary, ekstrakty:
- Sporządzenie naparu z ziół – różnica między wywarem, naparem, a ekstraktem
- Samodzielne wykonanie kosmetyków: toniku do cery tłustej, kuli do kąpieli
CYKL 3 – MIKROORGANIZMY W ŻYWNOŚCI
Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, dlaczego mikroorganizmy odgrywają kluczową rolę w produkcji żywności. Wspólnie zgłębiliśmy zagadnienie procesu fermentacji i wykonaliśmy posiewy mikrobioty odpowiedzialnej za ten proces.
Produkty fermentowane:
- Bakterie kwasu mlekowego w żywności – preparat mikroskopowy
- Posiew wybranej mikrobioty z produktów spożywczych (kapusta, ogórki)
- Produkcja soków przez mikroorganizmy – obserwacja zjawiska
Jogurty:
- Bakterie w jogurcie – preparat mikroskopowy
- Wykonanie własnego jogurtu
- Wykonanie posiewu z sera pleśniowego
Wpływ czynników na mikroorganizmy:
- Badanie wpływu temperatury na wzrost mikroorganizmów
- Badanie wpływu pH na wzrost mikroorganizmów
- Badanie wpływu zasolenia na wzrost mikroorganizmów
Sery:
- Grzyby pleśniowe wykorzystywane w produkcji sera
- Wykonanie preparatu mikroskopowego z dwóch grzybów pleśniowych i obserwacja różnic
- Posiew wybranego produktu