Logo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego flaga Unii Europejskiej

Jesteś tutaj:   Strona główna  >  Akademia Kortosfery

Akademia Kortosfery

04.12.2024

Dziewczynka ciesząca się z eksperymentu chemicznego

Akademia Kortosfery to cykl wyjątkowych zajęć tematycznych realizowanych w laboratoriach naszego Centrum, który od początku istnienia cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży. Dzięki różnorodnym eksperymentom, spektakularnym reakcjom chemicznym oraz inspirującym wyzwaniom, dzieci z radością kontynuują naukę na kolejnych semestrach, rozwijając swoje pasje i zdobywając nową wiedzę.

Zajęcia w Akademii Kortosfery to doskonała okazja, aby kreatywnie spędzać czas i rozwijać zainteresowania, zarówno wśród najmłodszych, jak i starszych uczestników. Każdy semestr to trzy pasjonujące cykle naukowe, które pozwalają odkrywać fascynujący świat przyrody i nauki. Zajęcia oferują nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne doświadczenie, które inspiruje młodych uczestników do dalszego zgłębiania tajemnic nauki.

Poziom trudności zajęć jest zróżnicowany i w pełni dostosowany do wieku uczestników. Obowiązują programy z podziałem na dwie grupy wiekowe: 8-11 oraz 12-18 lat. Uczestnicy Akademii Kortosfery pod okiem naszych doświadczonych laborantów korzystają z profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego oraz wykorzystują zaawansowane odczynniki chemiczne.

Właśnie zakończył się pierwszy semestr Akademii Kortosfery, trwający od września 2024 roku oraz trzeci semestr, będący kontynuacją nauki z poprzedniego roku szkolnego. To był czas pełen ekscytujących eksperymentów i nowych naukowych odkryć.

Oto czego nauczyli się młodzi naukowcy:

 

SEMESTR 1

W PROGRAMIE DLA GRUPY 8-11 LAT:

CYKL 1ŻYCIE W KROPLI WODY

To fascynująca podróż w głąb mikroskopijnego świata, gdzie kryje się niezwykłe bogactwo życia. Poprzez szereg eksperymentów i obserwacji uczestnicy programu poznali różnorodność organizmów zamieszkujących zbiorniki wodne, od najmniejszych bakterii po większe bezkręgowce.

  • obserwacja i identyfikacja niesporczaków pod mikroskopem stereoskopowym
  • obserwacja mikroorganizmów jeziornych pod mikroskopem świetlnym
  • wykonanie preparatów mikrobiologicznych z wody jeziornej oraz założenie hodowli mikroorganizmów
  • obserwacja i oznaczanie makrobezkręgowców dennych
  • założenie kolumny Winogradskiego
  • analiza wyników mikrobiologicznych
  • badanie sanitarno-bakteriologiczne wód powierzchniowych

 

CYKL 2MOLEKULARNE SEKRETY ŻYCIA

Podczas zajęć przyjrzeliśmy się budowie komórki pod mikroskopem oraz dowiedzieliśmy się, jakie pełni funkcje. Poznaliśmy kwasy nukleinowe: DNA i RNA – nośniki informacji genetycznej. Wyizolowaliśmy DNA i poznaliśmy jego rolę w procesie dziedziczenia.

  • zapoznanie się z zawodem biotechnologa oraz obsługa sprzętu laboratoryjnego
  • budowa komórki roślinnej – wykonanie i analiza preparatów z epidermy cebuli
  • budowa komórki zwierzęcej – analiza mikroskopowa preparatów z tkanek zwierzęcych
  • DNA i RNA – budowa i rola kwasów nukleinowych, izolacje DNA z owoców
  • obserwacje mikroskopowe chromosomów
  • przedstawienie pojęcia organizmu modelowego na wybranych przykładach
  • wykonanie i obserwacja pod mikroskopem preparatów z drożdży piekarniczych
  • obserwacje mikroskopowe jaja kurzego i muszki owocówki
  • układy narządowe człowieka, pomiar pojemności płuc, badanie odruchów nerwowych, wykrywanie enzymów w tkance mięśniowej
  • analiza mikroskopowa rozmazu krwi

 

CYKL 3WIELKIE UMYSŁY – NA TROPIE CHEMICZNYCH TAJEMNIC

Nasz program to prawdziwa gratka dla wszystkich chcących wcielić się w rolę prawdziwego chemika! Jego uczestnicy samodzielne przeprowadzili zaawansowane eksperymenty,  zrozumieli mechanizmy reakcji chemicznych oraz odkryli fascynujący świat polimerów.

  • jak być chemikiem – podstawy pracy w laboratorium
  • reakcje w wodnych roztworach: alkacymetria, wskaźniki  pH i związki kompleksowe
  • poznanie różnic między mieszaniną właściwą, koloidem i zawiesiną
  • poznanie metod rozdzielania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych
  • wykonanie własnego filtra wody
  • kinetyka reakcji chemicznej – poznanie reakcji chemicznych, które mogą nas grzać lub schłodzić

 

 W PROGRAMIE DLA GRUPY 12-18 LAT:

CYKL 1ŻYCIE W KROPLI WODY

To fascynująca podróż w głąb mikroskopijnego świata, gdzie kryje się niezwykłe bogactwo życia. Poprzez szereg eksperymentów i obserwacji uczestnicy programu poznali różnorodność organizmów zamieszkujących zbiorniki wodne, od najmniejszych bakterii po większe bezkręgowce.

  • obserwacja i identyfikacja niesporczaków pod mikroskopem stereoskopowym
  • obserwacja mikroorganizmów jeziornych pod mikroskopem świetlnym
  • wykonanie preparatów mikrobiologicznych z wody jeziornej oraz założenie hodowli mikroorganizmów
  • obserwacja i oznaczanie makrobezkręgowców dennych
  • założenie kolumny Winogradskiego
  • analiza wyników mikrobiologicznych
  • badanie sanitarno-bakteriologiczne wód powierzchniowych

 

CYKL 2MOLEKULARNE SEKRETY ŻYCIA

Podczas zajęć przyjrzeliśmy się budowie komórki pod mikroskopem oraz dowiedzieliśmy się, jakie pełni funkcje. Poznaliśmy kwasy nukleinowe: DNA i RNA – nośniki informacji genetycznej. Wyizolowaliśmy DNA i poznaliśmy jego rolę w procesie dziedziczenia.

  • zapoznanie się z zawodem biotechnologa oraz obsługa sprzętu laboratoryjnego
  • biologia molekularna komórki roślinnej – barwienie chromosomów stożka wzrostu cebuli
  • obserwacja mikroskopowa chromosomów
  • DNA i RNA – budowa i rola kwasów nukleinowych, analizy molekularne, metody badania DNA
  • pomiar spektrofotometryczny zawartości DNA w próbie
  • elektroforeza – przygotowanie prób, nanoszenie na żel, uruchamianie aparatury, analiza wyników
  • molekularne aspekty dziedziczenia (prawa Mendla, grupy krwi)
  • oznaczanie grupy krwi
  • barwienie i obserwacja mikroskopowa rozmazu krwi oraz komórek nabłonka jamy ustnej

 

CYKL 3WIELKIE UMYSŁY – NA TROPIE CHEMICZNYCH TAJEMNIC

Nasz program to prawdziwa gratka dla wszystkich chcących wcielić się w rolę prawdziwego chemika! Jego uczestnicy samodzielne przeprowadzili zaawansowane eksperymenty,  zrozumieli mechanizmy reakcji chemicznych oraz odkryli fascynujący świat polimerów.

  • reakcje w wodnych roztworach: alkacymetria, wskaźniki  pH i związki kompleksowe
  • chemia analityczna – chromatografia i spektroskopia
  • polimery – chemiczne puzzle – poznanie składu chemicznego najpopularniejszych polimerów
  • kinetyka reakcji chemicznej – poznanie reakcji chemicznych, które mogą nas grzać lub schłodzić

 

SEMESTR 3

W PROGRAMIE DLA GRUPY 8-11 LAT:

CYKL 1PRODUKTY SPOŻYWCZE POD LUPĄ

Podczas naszych spotkań odkryliśmy znaczenie różnych produktów spożywczych – wody, nabiału, produktów zbożowych, owoców i warzyw oraz wspólnie zbadaliśmy ich właściwości.

  • Pomiar gęstości substancji w praktyce
  • Badanie rozpuszczalności substancji w wodzie
  • Identyfikacja zjawiska kapilarnego w roślinach jadalnych
  • Wykrywanie ciał ketonowych w mleku
  • Badanie wpływu enzymów na mleko
  • Emulgacja tłuszczu w mleku
  • Badanie porowatości pieczywa różnymi metodami
  • Oznaczanie kwasowości wybranych produktów spożywczych
  • Wykrywanie lipidów w wybranych produktach spożywczych
  • Wykrywanie cukrów w owocach

 

CYKL 2CHEMIA DLA CIAŁA. KOSMETYKI.

Wspólnie poznaliśmy fascynujący świat chemii kosmetyków!  Rozszyfrowaliśmy język INCII, zajrzeliśmy w głąb skóry i zbadaliśmy strukturę włosa. Nie zabrakło testów kosmetyków dostępnych w drogeriach oraz samodzielnego wykonania produktów w oparciu o prawdziwe laboratoryjne receptury.

 Podstawy chemii kosmetyków:

  • Tajemniczy język INCII – składniki występujące w kosmetykach
  • Mieszaniny wody i oleju – moc emulgatorów
  • Produkcja mydła – dlaczego mydło myje?
  • Samodzielne wykonanie mydełek glicerynowych

Środki do mycia i pielęgnacji:

  • Czy szampon działa? – porównanie mocy drogeryjnych szamponów
  • Wpływ pH na przeznaczenie kosmetyku
  • Wykrywanie protein w odżywkach do włosów
  • Wpływ rozjaśniacza na strukturę włosa

Środki do pielęgnacji twarzy:

  • Krem do twarzy – czy przenika przez skórę? Budowa skóry, a przenikalność kosmetyków
  • Samodzielne wykonanie kosmetyków: maseczki hydrożelowej oraz bezbarwnej pomadki nawilżającej

Wywary, napary, ekstrakty:

  • Sporządzenie naparu z ziół – różnica między wywarem, naparem, a ekstraktem
  • Samodzielne wykonanie kosmetyków: toniku do cery tłustej, kuli do kąpieli

 

CYKL 3MIKROORGANIZMY W ŻYWNOŚCI

Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, dlaczego mikroorganizmy odgrywają kluczową rolę w produkcji żywności. Wspólnie zgłębiliśmy zagadnienie procesu fermentacji i wykonaliśmy posiewy mikrobioty odpowiedzialnej za ten proces.

 Produkty fermentowane:

  • Bakterie kwasu mlekowego w żywności – preparat mikroskopowy
  • Posiew wybranej mikrobioty z produktów spożywczych (kapusta, ogórki)

 Jogurty:

  • Bakterie w jogurcie – preparat mikroskopowy
  • Wykonanie własnego jogurtu
  • Wykonanie posiewu z sera pleśniowego

 Wpływ czynników na mikroorganizmy:

  • Badanie wpływu temperatury na wzrost mikroorganizmów
  • Badanie wpływu pH na wzrost mikroorganizmów
  • Badanie wpływu zasolenia na wzrost mikroorganizmów

Sery:

  • Grzyby pleśniowe wykorzystywane w produkcji sera
  • Wykonanie preparatu mikroskopowego z wybranej pleśni
  • Posiew wybranego produktu

 

W PROGRAMIE DLA GRUPY 12-18 LAT:

CYKL 1PRODUKTY SPOŻYWCZE POD LUPĄ

Podczas naszych spotkań odkryliśmy znaczenie różnych produktów spożywczych – wody, nabiału, produktów zbożowych, owoców i warzyw oraz wspólnie zbadaliśmy ich właściwości.

  • Badanie na ocenę jakości wody pitnej
  • Badanie na obecność chloru, azotanów i azotynów w wodzie
  • Sprawdzanie obecności chlorków w mleku
  • Badanie wpływu enzymów na mleko
  • Wykrywanie ciał ketonowych w mleku
  • Oznaczanie kwasowości wybranych produktów spożywczych
  • Badanie porowatości pieczywa
  • Wykrywanie wybranych witamin w owocach
  • Wykrywanie cukrów w wybranych owocach
  • Wykrywanie kwasów organicznych w owocach
  • Wykonywanie preparatów mikroskopowych z wybranych produktów spożywczych

 

CYKL 2CHEMIA DLA CIAŁA. KOSMETYKI.

Wspólnie poznaliśmy fascynujący świat chemii kosmetyków!  Rozszyfrowaliśmy język INCII, zajrzeliśmy w głąb skóry i zbadaliśmy strukturę włosa. Nie zabrakło testów kosmetyków dostępnych w drogeriach oraz samodzielnego wykonania produktów w oparciu o prawdziwe laboratoryjne receptury.

Podstawy chemii kosmetyków:

  • Tajemniczy język INCII – składniki występujące w kosmetykach
  • Emulsje. Mieszaniny wody i oleju – moc emulgatorów
  • Produkcja mydła – dlaczego mydło myje?

Środki do mycia i pielęgnacji:

  • Czy termoochrona działa? – testy potwierdzające właściwości ochronne używanych produktów
  • Wpływ pH na przeznaczenie kosmetyku
  • Wykrywanie protein w odżywkach do włosów
  • Wpływ rozjaśniacza na strukturę włosa

Środki do pielęgnacji twarzy:

  • Krem do twarzy – czy przenika przez skórę? Budowa skóry, a przenikalność kosmetyków
  • Samodzielne wykonanie kosmetyków: maseczki hydrożelowej oraz bezbarwnej pomadki nawilżającej

Wywary, napary, ekstrakty:

  • Sporządzenie naparu z ziół – różnica między wywarem, naparem, a ekstraktem
  • Samodzielne wykonanie kosmetyków: toniku do cery tłustej, kuli do kąpieli

 

CYKL 3MIKROORGANIZMY W ŻYWNOŚCI

Podczas zajęć dowiedzieliśmy się, dlaczego mikroorganizmy odgrywają kluczową rolę w produkcji żywności. Wspólnie zgłębiliśmy zagadnienie procesu fermentacji i wykonaliśmy posiewy mikrobioty odpowiedzialnej za ten proces.

Produkty fermentowane:

  • Bakterie kwasu mlekowego w żywności – preparat mikroskopowy
  • Posiew wybranej mikrobioty z produktów spożywczych (kapusta, ogórki)
  • Produkcja soków przez mikroorganizmy – obserwacja zjawiska

Jogurty:

  • Bakterie w jogurcie – preparat mikroskopowy
  • Wykonanie własnego jogurtu
  • Wykonanie posiewu z sera pleśniowego

Wpływ czynników na mikroorganizmy:

  • Badanie wpływu temperatury na wzrost mikroorganizmów
  • Badanie wpływu pH na wzrost mikroorganizmów
  • Badanie wpływu zasolenia na wzrost mikroorganizmów

Sery:

  • Grzyby pleśniowe wykorzystywane w produkcji sera
  • Wykonanie preparatu mikroskopowego z dwóch grzybów pleśniowych i obserwacja różnic
  • Posiew wybranego produktu